Founder Frank Oonk van Recnation

Twentse ‘Robin Hood’ laat talent digitaal delen voor armoedebestrijding

Je leest in dit verhaal

  • Hoe je met een slimme tool je doelgroep wereldwijd kan bereiken
  • Wat de belangrijkste ondernemerstip is van entreprenerd Frank Oonk
  • Waarom dit nieuwe duurzame businessmodel wel moet gaan slagen
  • Waar idealisme en ondernemersdrang samenkomen

Het wereldwijde web blijft op internet alle kennis in de wereld voor ons toegankelijk maken: “We weten steeds meer, maar begrijpen steeds minder”, althans, zo wordt ons voorgehouden. Tegelijkertijd lijkt dit groeiende mondiale netwerk te gaan bezwijken onder de eigen toegankelijkheid. Hoe leven we digitaal met elkaar samen? En straks met 10 miljard mensen? Kan iedereen wel voldoende deelnemen en volledig meekomen? Zijn mensen of bedrijven, armen of rijken, jongeren of ouderen wel aangehaakt, óf inmiddels al weer afgehaakt? Of moeten we juist níet op alles reageren? De achterkant van dit globale web is en blijft voor de meeste mensen onzichtbaar of op z’n minst ondoorgrondelijk. Niet voor Frank Oonk.

De toetsen bewegen vingervlug onder zijn beide handen. Als hij hard blijft doorwerken kan het gerust vroeg in de ochtend worden, ochtendgloren zelfs. Het krieken van een nieuwe dag. Maar op werkdagen piekt ie ergens tussen 22.00 en 23.00 uur. Pas dan worden zijn “global colleagues” wakker op Slack, die bekende cloud-gebaseerde “groupware”. Dan volgen online intensieve chatgesprekken. Slack werkt als een doorzoekbaar logboek van alle gesprekken en kennis die deze “digi-nerds” met elkaar. Allemaal met reeksen “nullen en enen”. Zoals het wereldwijde platform “Recnation.world” van Frank Oonk (1983), DGA van het gelijknamige Recnation BV uit Almelo.

Starterskit voor vrijheid

Recnation.world beoogt mensen waar ook ter wereld te “bevrijden”, figuurlijk én letterlijk. Eerst digitaal, dan financieel, tenslotte fysiek. Het resultaat: persoonlijke erkenning van talent, creativiteit en expertise. Dit innovatieve platform is de ultieme online tool voor persoonlijk digitaal ondernemerschap. Voor Frank Oonk is die vrijheid de kern, de ultieme mogelijkheid om te doen en laten wat iemand als persoon wil. Voor Frank is vrijheid: soevereiniteit. Van iedereen, voor iedereen. Hoe doe je dat? Gewoon door te doen waar die persoon, dat talent, dit mens, goed in is.

Geboren en herboren

Frank Oonk is geboren in die ene wereld, en is herboren in die andere wereld. De hoofdstad van het land met de grootste islamitische populatie van de wereld, Indonesië, is zijn geboorteplek. Zijn oorspronkelijke thuis is het weeshuis dat in het hart ligt van de metropool Jakarta, met zo’n 10 miljoen inwoners. Zijn biologische ouders of broers of zussen kent hij niet. Maar zijn niet-biologische ouders en broer kent hij juist door en door, en zij hem. Zij zorgden met liefde voor zijn wedergeboorte. Zijn ouderlijk huis staat buiten, in Twente. Zijn brein is vanaf zijn geboorte digi-gevoelig. Wiskunde blijkt zijn ding. Het getal Pi kent voor hem geen geheimen, zo lijkt het. Nullen en enen zijn z’n wereldtaal.

Het 'hoofdkantoor' van Frank Oonk
Het ‘hoofdkantoor’ van Recnation in Almelo.

Succesondernemer Frank Oonk

Digitaal gaat Frank Oonk viraal. Eerst als jonge, betrokken start-up ondernemer. Heel bewust wil hij “pure nerds” een kans bieden, experts die klem zitten in hun eigen digitale genialiteit. Hij stuurt een familiair team aan, dat mensen in hun persoonlijke waarde laat, hen laat excelleren in hun talent, kennis en expertise. Als de stormachtige groei van de start-up ook tot groeipijnen gaat lijden, besluit Frank dat het voor de onderneming en het team het beste is dat juist híj zich terugtrekt. Dan verkoopt hij zijn bedrijf aan Volker Wessels Telecom. Dit creëert voor hem persoonlijk de ruimte en vrijheid om vanaf dan z’n oorspronkelijke droom werkelijkheid te maken: zijn drang om andere, minderbedeelde mensen een kans tot persoonlijke ontplooiing te bieden. Recnation.world is geboren.

Vroege marketingles

Maker Frank Oonk creëert: ‘Ik zie mezelf als artiest, dus maak ik. Het is mijn ambitie om iets unieks te creëren. Zo’n creatie, de eigenschappen daarvan, moet uniek zijn. Al vroeg heb ik geleerd dat áls je uniek bent, je direct opvalt. Dat is een marketing-effect, iets of iemand valt op. Eerst, toen ik nog jong was, was uniek-zijn mijn drijfveer voor erkenning. Nu is uniek-zijn een voorwaarde voor mijn eigen gemoedsrust. Die erkenning had ik toen nodig, sowieso als puber, maar ook als adoptiekind. Ik was enorm op zoek naar mijn eigen identiteit. In de jaren ’80 was ik de enige “van kleur” in ons dorp: die “Indo”. Maar het feit dat je dan per definitie als “anders” wordt gezien – goed of slecht, ook al heb ik er gelukkig nooit last van gehad – maakte dat iedereen mij kende, zonder dat ik daar zèlf moeite voor deed. Dat is me altijd bijgebleven. Vanzelfsprekend heet dat gewoon: “opvallen”.’

De kracht van 3,141592

‘Met unieke creaties val je ook op. En als je opvalt, dan breng je iets teweeg in de maatschappij. Goed of slecht. In al mijn projecten en bedrijven ben ik hier altijd op doorgegaan, heb ik die benadering volgehouden. Dat geldt ook voor mijn ondernemerschap. In alle openheid weet ik niet óf ik werkelijk creatief ben. Immers, dat is aan andere mensen om te beoordelen of waarderen. Creëren vind ik wel énorm leuk: producten, design, muziek, code. Dat komt van vroeger, aan de keukentafel thuis in Twente, waar ik sommen oefende met mijn adoptievader. Die had me al vroeg de basisprincipes van het getal Pi uitgelegd, waarom dat zo belangrijk is. De kracht van Pi zit in élk principe van het leven, zo bleek me toen. Later realiseer je je hóe iets wordt gecreëerd. Er zit een soort magie in. Het uitvissen van hoe iets tot stand is gekomen of gebracht, daar zit creatieve kracht in. Dat brengt mij heel veel innerlijke rust.’

De kunst van creëren

‘Op een gegeven moment kwam ik er achter dat als ik iets gecreëerd had, ik daar vervolgens uren naar kon kijken. Gewoon kijken. Dat geeft me een geluksgevoel. Later kom je er achter dat alleen dát al genoeg is, terwijl ik vroeger naar erkenning zocht voor élke creatie. Toen was het nog: “Kijk wat ik kan!”, of “Zeg dat het mooi is!”, en zeg vooral niet dat het niet mooi is. Toen was kritiek nog lastig voor me. Tja, daar kom je dus pas later achter. Dan word je volwassen, wijzer. Want dergelijke kritiek kan in principe twee uitwerkingen hebben: óf je wordt depressief, óf je gaat heel hard werken. Beiden zijn niet goed, want beiden slurpen energie en vernietigen creativiteit. Gelukkig kwam ik daar op tijd achter.’

Mooie dingen en goede doelen

Frank Oonk wil niet alleen mooie dingen maken, maar ook het goede doen, voor de wereld. Hij heeft een hoger doel: ‘Op donderdag 8 mei 2014 ontstond mijn hogere doel. Op die dag werd onze dochter geboren. Toen werd ik vader, had ik het leven doorgegeven. Ik besefte dat zij de enige persoon is waarmee ik een door mij gekende bloedband heb. Ik kreeg door dat ik de wereld voor haar beter wil achterlaten dan ik die aantrof bij míjn geboorte. Toen realiseerde ik me ook hoeveel geluk ik had gehad dat mijn biologische moeder in 1983 geen abortus op mij heeft laten plegen toen zij middenin die hectische Indonesische wereldstad zwanger van mij werd. Alleen dat feit al, betekent voor mij dat ik heel veel geluk heb gehad, dat ik mág leven, dat ik besta, dat ik een kans heb gekregen, om al die mooie dingen te doen die ik tot nu toe heb gedaan.’

Uitbannen van armoede: SDG 1

‘In pure armoede ben ik geboren. En dat schept verwachtingen. Mensen hebben heel veel verwachtingen van elkaar én naar elkaar. Alleen al het feit dat iemand haar of zijn kind moet afstaan vanwege armoede, dat is voor mij heel gek als reden om een kind af te staan. Als we iets weg zouden kunnen nemen, als we iets in de hand hebben, dan is het dát wel: het uitbannen van armoede. Al het andere hebben we niet in de hand, ziektes niet, veroudering niet, nee niets. Maar die armoede hebben we prima in de hand. Dus dat moeten we dan ook fixen. Zo simpel is het. Armoede de wereld uit. Want armoede is iets dat bedacht is door mensen. Dat is niet biologisch of zo. Dat heeft niets met wiskunde te maken. Het is gewoon bedacht. Dus als wij dat met z’n allen hebben bedacht, dan kunnen we dat ook met z’n allen fixen. Dat is het. Punt.’

Ondernemersmentaliteit

Tegelijkertijd is Frank ook ondernemer. En ondernemers willen hun voortbestaan garanderen: ‘Ergens botst dat. Maar dan geldt: “If you can’t beat them, join them”. Misschien zelfs ten koste van alles, in ieder geval ten koste van degenen die de armoede veroorzaken. Daarom ben ik altijd op zoek naar alternatieve wegen in of uit het huidige economische systeem. Alternatieven die mijn voortbestaan als ondernemer garanderen. En dus als mens. Dat is denk ik wat ondernemers vóór mij hebben gedaan, om in beginsel míjn voortbestaan mogelijk te maken.’

Jay-Z en Nakamoto

‘Onder meer Satoshi Nakamoto – de anonieme grondlegger van de bitcoin – heeft ervoor gezorgd dat ik buiten het monetaire stelsel om mijn voorbestaan kan garanderen. Als ondernemer is hij één van mijn grote helden, maar er zijn er meer. Ook een hiphopartiest als Jay-Z is dat. Die is altijd kunstzinnig geweest en heeft het in beweging brengen van mensen tot een kunstvorm ontwikkeld, omdat hij mensen daarmee een bepaalde – andere – kant op weet te krijgen. Dus zowel letterlijk als figuurlijk in beweging krijgt. Emotie is een onderliggende kracht daarin. Jay-Z is een voorvechter van een stroming die voorheen een niche was, die door de massa werd gezien als een raar hoekje. Maar hij heeft dit dus eigenhandig gebracht tot een enorm populaire stroming, wereldwijd. Dat vind ik prachtig, en belangrijk: iets wat “raar” is en opvalt, massaal maken, geaccepteerd laten worden. Satoshi Nakamoto deed dat ook. Iets wat nieuw en raar was en opviel, massaal maken. Al deze createurs, want kunstenaars zijn het, doen dat met tal van andere mensen samen. Ze doen dat nooit alleen, ook al zijn zij de bron, de initiator, de drijvende kracht of het merk. Zij zijn een begrip, waar mensen in geloven én kracht uit putten.’

Frank Oonk met zijn vriendin
Frank Oonk: “Mijn toekomstdroom is om met mijn vriendin en dochter in Barcelona te gaan wonen”

Zelfredzaamheid

Als vader en als ondernemer blijft Frank doelgericht: ‘Mijn eerste doel is onze dochter naar volwassenheid te brengen, dan ze heeft geleerd zelfredzaam te zijn. Mijn tweede doel is een weeshuis bouwen in Indonesië. Dat is voor mij ook een vorm van zelfredzaamheid: persoonlijke en maatschappelijke veiligheid voor de weeskinderen daar. Het gaat dan niet om de grond en om de bakstenen, maar het draait om wat er ín dat weeshuis met die wezen gebeurt. Er zijn honderdduizenden weeshuizen in de hele wereld die opvoeden, die toepassen wat we van onze opa’s en oma’s hebben geleerd: reinheid, rust en regelmaat. En als je 18 bent, dan zoek je het verder maar zèlf uit. Maar dát is niet de bedoeling.

Tuurlijk is het eerst een dak boven hun hoofd, maar bovenal moet élk weeshuis een bron zijn van kansen, kansen die hen de rest van hun leven de steun en kracht geven om zich te ontplooien. Hun talenten, hun creativiteit, de kennis en kunde die zij zich eigen hebben gemaakt, juist in hún thuis. Dat wil ik volledig in combinatie en in verbinding brengen met het Recnation-platform. Dat is een digitaal platform waarmee iedereen een evenredige kans krijgt om gebruik te maken van het internet. Om daarmee zelfvoorzienend te worden door middel van het wereldwijde web. En daardoor ook vrij te worden.’

Drang naar ondernemerschap

De bron van Frank’s inspiratie is groot: ‘Het idee van het platform komt voort uit alle goede ideeën van alle projecten die ik ooit heb gedaan. Heel veel zaken zijn ooit mislukt, geheel of deels, maar altijd waren er ook heel veel elementen die potentie bleven houden. Die komen nu allemaal samen en versterken elkaar, als een onderliggend netwerkeffect. Ruim anderhalf jaar heb ik als een vorm van therapie nagedacht over: “Waar ben ik nu eigenlijk mee bezig?”. Tegen je veertigste heeft iedereen wel zo’n vraagstelling.’

Ondernemersdrang

‘Eerst heb ik alles aan de kant gedaan, ben heel minimalistisch gaan leven. Toen heb ik al mijn pijlen gericht op dit ene doel: het helpen van alle “Frank Oonk’s” in de wereld. Tja, daar komt het vandaan. In alle openheid: het is vaker slechter met mij gegaan dan goed, althans in mijn beleving. In de slechte periodes heb ik vooral geleerd waarom het slecht met me ging. Na die periodes leer je ook dat je daar niet meer naar terug wilt. Het slechte gevoel kwam deels voort uit de drang naar ondernemerschap en deels uit het ondernemen zelf.’

Ondernemersdrug

‘Het vreemde is, althans voor mijn gevoel, elke keer als ik op de bodem zit, dan maak ik de allermooiste dingen. Op de één of andere manier heb ik het dus ook gewoon nodig. Als mens zit ik nog geregeld op die bodem. Het gevaar is dat het een mechanisme wordt, een overlevingsmethode. Regelmatig coach ik ondernemers van bedrijven. Dan vraag ik: “Waarom doen jullie dit of dat?”. Bovendien vraag ik: “Zouden jullie het precies óók zo doen als jullie er géén geld voor zouden krijgen?”. Als die ondernemer daar écht van overtuigd is, dan is het én een passie – zijn of haar drive – maar ook een verslaving, zijn of haar dope.’

Verder als zelfstandig ondernemer

‘Precies daarom heb ik definitief gekozen om geen collega’s meer in dienst te hebben, geen kantoor meer te willen, geen officiële partnerschappen meer aan te gaan, alleen nog maar decentraal te werken, alles via het internet te organiseren, alles digitaal te laten lopen, met zo min mogelijk middelen. Alles kan ik overzien en regelen vanachter één geïntegreerd dashboard op mijn bureau, verdeeld over een handvol schermen. Op het moment dat al het materiële uit mijn omgeving echt weg was, had ik weer volledige ruimte en vrijheid om dit nieuwe project van het Recnation-platform tot volle wasdom te brengen. Het heeft dus moeten rijpen. En de randvoorwaarden moesten eerst worden geschapen.’

De schouders van Atlas

Frank blikt terug: ‘De laatste woorden van mijn adoptievader op zijn sterfbed waren aan mij: “Frank, je moet niet de last van de hele wereld op je schouders nemen”. Toch heb ik daar tot op heden nog steeds niet goed naar geluisterd. In het verleden heb ik heel wat bedrijven geprobeerd te managen. Soms wel en vaak niet met succes. Maar op de weg daar naartoe zijn er ook heel veel mensen geweest die zich op één of andere manier benadeeld hebben gevoeld. Praktisch, persoonlijk – qua geschapen verwachtingen – of zelfs financieel. Als ondernemer verweet ik geregeld andere mensen iets waar ze feitelijk niets aan konden doen. Immers, ík was eindverantwoordelijk, niet zíj. Ik wilde iets bereiken, maar ten onrechte zag ik die mensen dan als pionnen. Voor mij. Achteraf heel logisch dat zij zich tekort gedaan voelden, of zelfs benadeeld. Voor mij is dat een serieus leerproces geweest.’

Ondernemerslessen van Frank Oonk

‘Maar dat moet je als kersverse, jonge ondernemer ervaren. Leren om met mensen om te gaan, maar bovenal leren om met jezelf om te gaan, in relatie tot anderen. Dit was wel een heftige ontwikkeling waar ik doorheen ben gegaan, om uiteindelijk te leren dat je mensen zoiets niet moet aandoen, en dat je daar verstandiger mee moet omgaan, in plaats van als een olifant door de porseleinkast te blijven denderen.’

Voor de mensheid

‘We kennen allemaal de verhalen van Steve Jobs en Elon Musk. Dat waren tirannen voor hun werkomgeving. Een wijs mens zei ooit: “Dat soort mensen zijn er niet voor de mensen, maar voor de mensheid”. Zo’n tiran wil ik nooit meer zijn. Integendeel, zou ik nu willen zeggen. Tegelijkertijd wil ik ook voor de mensheid zijn. Juist door mijn omgeving zo klein mogelijk te maken, heb ik alles om me heen zo beheersbaar mogelijk gemaakt. Dat geeft me een onafhankelijk en een vrij gevoel. En heel veel rust in mijn hoofd en lichaam.’

Digitale werkelijkheid

Met het platform creëer ik een nieuwe digitale werkelijkheid, een online gemeenschap voor co-creatie. Zo hoop ik een exponentieel groeiend aantal klanten – digitale relaties – te hebben. In de praktijk regelen de algoritmes het meeste werk, achter al die digitale schermen. En de platformexperts regelen het verder zelf.’

Finale fase

Frank relativeert, plaats alle ontwikkelingen in perspectief: ‘Waarom dit platform gaat slagen? Waar al die data toe leiden? Wat het resultaat van deze hele onderneming zal zijn? Mijn antwoord blijft steeds hetzelfde: Voor mij is dit immense platform echt de finale fase, mijn persoonlijke klapstuk. Ik denk niet dat ik hierna nog veel meer aankan. In dit platform komt echt álles samen. Deze immense omvang is het maximaal haalbare voor mij persoonlijk. Dit geïntegreerde platform gaat werken, omdat het voor mij persoonlijk werkt. Want als je een bedrijf wilt beginnen, moet je als eerste bedenken: “Zou ik zèlf wel klant willen worden bij mijn eígen bedrijf?”.’

Digitale gereedschapskist

‘Mensen vinden het vaak moeilijk om hun kennis of kunde te publiceren, te delen. Dit platform helpt hen daar bij, volledige geautomatiseerd. Deze “experts” hoeven alleen maar te praten, vertellen of schrijven over hun expertise, terwijl het systeem ervoor zorgt dat de inhoud daarvan op het juiste moment op de juiste digitale plek wordt gepubliceerd en verspreid, op het wereldwijde web. Zo wordt het voor mensen mogelijk om mondiaal hun doelgroepen te bereiken. Grenzen zijn geen barrières meer, talen zijn geen barrières meer, valuta zijn geen barrières meer, en nu is ook de inhoud geen barrière meer. Het platform is letterlijk en figuurlijk grenzeloos, onbegrensd, en dús per definitie wereldverbindend.’

De gunfactor naar investeerders

‘Oprecht denk ik dat we klanten moeten gaan zien als “investeerders”, die in jou investeren, in jouw expertise, talent, creaties, kennis en kunde. En we moeten hen dus niet langer zien als “klanten”. Elk van jouw huidige klanten is per definitie een toekomstbestendige investeerder. Een investeerder in een menselijke relatie, die voortduurt. En omdat we dát ooit zijn vergeten, is geld een doel geworden, terwijl het per definitie altijd al gewoon een middel was. Een middel om te ruilen, om elkaar gelukkiger te maken. Nu geldt dus: ik investeer in jou, zodat jij dan meer zou kunnen bereiken om jouw persoonlijke hogere doel te bereiken. Zo zijn het dus pure, zuivere “investor relations”. En die relatie is dan níet per se – of bij voorkeur zelfs helemaal niet – een op geld gebaseerde relatie.’

Doe geen marketing

‘Mijn tip aan ondernemers die – wel of niet – met fysieke producten bezig zijn is nu: ga geen marketing doen opdat je klanten gaat werven, maar ga marketing doen zodat je “investors” werft. Zie elke persoon op deze aardbol als een – potentiële – investeerder. Dan pitch je jouw oplossing niet met doorlopende kortingen of met eenmalige voordelen, maar heel inhoudelijke en op basis van relationele waarde. Dan pitch “by the plan”, en niet “by the product”.’

Vrij beschikbaar voor

‘Bovendien, dit platform is niet van mij, maar volledig openbaar, helemaal “open source”, het is ook rechtenvrij, alle geplaatste of gedeelde assets zijn en blijven van de betrokkene. Voor mij is de cirkel hiermee rond. Ik prijs me oprecht gelukkig dat ik dit levenspad met vallen en opstaan – met hoge heuvels en diepe dalen – heb mogen afleggen om hier, op dit gedeelde platform, terecht te komen in een groeiende online wereldgemeenschap van zuivere waardecreatie. Het is mijn creativiteit die nu een eigen leven gaat leiden. Mijn waarde: deze unieke creatie.’

Ondernemersprofiel van Frank Oonk (1983)

Studie: Multimedia, Design & Technology, Saxion Hogeschool Enschede
Onderneemt als: Entreprenerd
Thuissituatie: Vrouw en dochter
Aantal medewerkers: 0
Levenswijsheid: “Wees eerst een artiest, daarna pas een ondernemer”
Ondernemerstrots: Het wereldwijde platform Recnation.world
Global Goal(s): #1 – Geen armoede
(Ont)groeien vóór 2030: Wereldwijde dekking van Recnation.world
Blik op de horizon tot 2050: In elk land van de wereld een “Recnation Shelter”, weeshuis.
Laatste LinkedIn post: “Laten we bouwen aan het vertrouwde web, samen @ RECNATION.”
Sleutelmoment: De geboorte van onze dochter, mijn vaderschap
Vallen en opstaan: Mijn ondernemerschap door de jaren heen

Ook Maker voor Morgen worden?

Heb jij net als Frank Oonk ook een volhoudbaar ondernemersverhaal? Onze redactie gaat er graag mee aan de slag